کتابخانه بیمارستان سیدالشهدا

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جهرم

معرفی کتابخانه

تاریخچه

کتابخانه مرکز آموزشی درمانی سیدالشهدا در مردادماه 1402 تاسیس گردید. این کتابخانه با مساحت 73 مترمربع برای سالن مطالعه و 20 مترمربع برای مخزن، شامل کتب فارسی و انگلیسی (بخش­های داخلی، قلب، جراحی، بیهوشی، رادیولوژی، اورولوژی و نورولوژی)، تعدادی کتاب پرستاری و علوم پایه می­باشد. کتابخانه دارای 28 عدد میز مطالعه، 28 عدد صندلی، و تعداد 13 عدد قفسه کتاب می­باشد. کتابخانه به صورت مخزن باز اداره می­شود. رده­بندی کتب کتابخانه سیدالشهدا براساس فهرست نویسی کتابخانه ملی پزشکی آمریکا (N.L.M) جهت کتابهای پزشکی و علوم وابسته به آن، و همچنین رده بندی کتابخانه کنگره آمریکا (L.C) جهت کتابهای غیرپزشکی می­باشد. تأکید کتابخانه‌ بر تهیه منابعی است که در معالجه و مراقبت بالینی بیماران به‌ کار می‌آیند.

رسالت

-تامین و دسترس­پذیری منابع اطلاعاتی بالینی و روزآمد برای کاربران شامل: پزشکان، پرستاران، پیراپزشکان، دانشجویان و پژوهشگران جهت ارتقاء کیفیت مراقبت از بیمار

-ایجاد بستر مناسب جهت فراهم سازی محیط جذاب آموزشی و پژوهشی

ماموریت

ماموریت کتابخانه بیمارستان سیدالشهدا باید مطابق با اهداف سازمان مادر باشد و براساس ارزیابی­های دقیق و با در نظر گرفتن نیازهای جاری و پیش بینی شده سازمانی توسعه و بازنگری می­شود. این کتابخانه وظیفه دارد نسبت به شناسایی و تامین نیازهای کاربران خود شامل اساتید، پرسنل بیمارستان، دانشجویان بالینی (رزیدنت­ها، اینترن­ها، اکسترن­ها، و استیودنت­ها)، کارآموزها و کارورزهای مشغول در بیمارستان، و نیز ارتقا سطح آموزشی و پژوهشی بیمارستان تلاش نموده و از طریق توسعه و استاندارد سازی خدمات و امکانات خود محیط مناسب و جذاب آموزشی و پژوهشی را برای کاربران خود فراهم آورد.

اهداف

-شناسایی نیازهای اطلاعاتی اساتید، دانشجویان و کارکنان بیمارستان

-تامین منابع و نیازهای اطلاعاتی پزشکان، دستیاران، دانشجویان پزشکی و پرستاران

-تهیه و سفارش کتب فارسی و لاتین

-آموزش و راهنمایی جامعه استفاده کننده از کتابخانه در استفاده بهتر از منابع موجود

-تامین فیلم­های آموزشی مربوط به گروه­های آموزشی موجود در بیمارستان

-گردآوری مجموعه­ای غنی از منابع اطلاعاتی علمی -تخصصی و مرجع در زمینه­های فعالیت بیمارستان و ارتقای سطح کمی و کیفی آن در جهت پاسخگویی هرچه بیشتر به نیاز مراجعان

-راهنمایی و آموزش مراجعان در بازیابی و استفاده از منابع اطلاعاتی

چشم انداز

-پشتیبانی از اهداف آموزشی، پژوهشی و فرهنگی از طریق تامین نیازهای اطلاعاتی اساتید، دانشجویان و دستاران تخصصی

-ارتقاء سطح کمی و کیفی منابع اطلاعاتی علمی- تخصصی

-سازماندهی موثر مجموعه به منظور افزایش و میزان دسترسی به آن

-انجام آموزش­های لازم جهت جست وجوی اطلاعات و استفاده هرچه بهتر از منابع

-کمک به تحقیق و پژوهش

-نیازسنجی اطلاعاتی جامعه کتابخانه با توجه به رشته­های آموزشی موجود در بیمارستان

 خط مشی

کتابخانه بیمارستان سیدالشهدا دارای مجموعه­ای از خط مشی­ها و فرایند­ها براساس خط مشی و فرآیند سازمان مادر است. این خط مشی ها شامل موار زیر است:

-دسترسی به خدمات کتابخانه: (کاربران کتابخانه شامل اساتید، پرسنل بیمارستان، دانشجویان بالینی (رزیدنت­ها، اینترن­ها، اکسترن­ها، و استیودنت­ها)، کارآموزها و کارورزهای مشغول در بیمارستان سیدالشهدا هستند.)

-دسترسی به منابع چاپی: کاربران به منابع چاپی و رفرنس­های دروس خود دسترسی دارند .

-دسترسی به منابع الکترونیکی و بانکهای اطلاعاتی : تمامی کاربران با ثبت نام در پورتال کتابخانه دیجیتال به بانک­های اطلاعاتی و منابع الکترونیکی دسترسی دارند.

-مجموعه سازی و سازماندهی منابع: مسئول کتابخانه با ارزیابی و بررسی نیازهای مراجعان و کاربران اقدام به خرید و تهیه مجموعه کامل از منابع چاپی و بارگزاری منابع الکترونیک می­کنند.

-امانت: کتابخانه بیمارستان در ساعت کاری در خدمت مراجعان جهت امانت و تمدید منابع می­باشد.

برنامه عملیاتی راهبردی

- توسعه منابع با تاکید بر کتب الکترونیک به منظور سهولت در دسترسی به منابع و پایش مستمر میزان استفاده از این منابع به روزرسانی منابع علمی چاپی

- گسترش خدمات کتابخانه و اطلاع رسانی به کاربران از طریق تهیه راهنماها و پوسترهای آموزشی

- ارائه گزارش عملکرد سالانه به مسئولین

-  به روز رسانی مستمر وب سایت کتابخانه بیمارستان

- معرفی وب سایت­ها و پایگاههای اطلاعاتی مرتبط با نیازهای اطلاعاتی جامعه استفاده کننده از طریق  وب سایت کتابخانه بیمارستان

- ارائه خدمات جستجوی تخصصی مقالات و منابع علمی توسط کتابدار بالینی

- افزایش سطح سواد اطلاعاتی اساتید و دانشجویان از طریق برگزاری کارگاه­ها و جلسات آموزشی

ارتقاء سطح کمی و کیفی منابع اطلاعاتی علمی- تخصصی

- شرکت در دوره­ها و کارگاه­های آموزشی در حوزه تخصصی مربوطه با هدف توانمندسازی کتابداران بالینی

استفاده کنندگان کتابخانه

-اعضای هیات علمی

-رزیدنت ها (دستیاران تخصصی) و دانشجویان پزشکی

-کارکنان اعم از رسمی، پیمانی، طرحی و قراردادی شاغل در بیمارستان

ساعات کار کتابخانه

شنبه الی چهارشنبه ساعت 7 صبح الی 14:30

سالن مطالعه 24 ساعته بازاست

ارتباط با کتابخانه:

داخلی ...........

اینستاگرام کتابخانه: hoslib_jums